Helbredsprofilen.dk

UX, web, identitet, kommunikation, illustration og kampagne

Helbredsprofilen er et website med videoformidling til borgere med kronisk eller længerevarende sygdom. Det er tænkt brugervenligt og brugerbehovs-styret i sin fødsel. Al indhold bliver udarbejdet på grundlag af workshops med brugere og det er en bærende tanke bag sitet, at indholdet skal være lavpraktisk og let tilgængelig.

Jeg har tidligere været ansat på Helbredsprofilen i Region Sjælland. Min opgave ved ansættelsens udgangspunkt var at lave UX på sitet og stå for omlægning til en responsive løsning. Med UX tænkning på projektet som helhed – blev min rolle hurtigt en del bredere, fordi Helbredsprofilen havde brug for stærk kommunikation på det tidspunkt. En bruger har ikke så meget ud af noget, en bruger ikke kender til.

Fold ud og læs mere

Ny visuel identitet – ‘vi er en del af Region Sjælland’

Den visuelle profilen var ikke en del af Region Sjællands, da vi startede ud. Projektet havde internt i regionen stor interesse og var på manges læber, men havde ikke så meget reel trafik. Vi blev enige om, at genbesøge den overordnede identitetet og lægge den meget tæt opad moderorganisationens – Region Sjælland – for blandt fagfolk og borgere at få den vægt og det kvalitetsstempel, der ligger i det. Når afsenderen er arbejdsgiveren, er det vigtigt!

Kommunikationsstrategi – indad til og udad til

På samme måde besluttede vi at gøre en masse for at få projektet ud til de fagfolk, der har direkte kontakt med borgere med længerevarende sygdom. Vi lavede informationsmaterialer til klinisk personale om, hvordan sitet kunne være en hjælp i deres hverdag. Selvom slutbrugerne er borgerne, var det i første runde via hospital, kommune og praksis, vi skulle nå borgerne.

Og når vi siden sætte borgerne direkte i tale var det gennem opstart af sociale medier, TV-kampagner, bus-reklamer mv. Men først efter materialet var besøgt, brugt og dermed allerede blevet anbefalet til syge borgere af fagfolk i de tre sektorer, så de kunne genkende identiteten.

Budskaberne – spørgsmål stillet af borgerne

I budskaberne valgte vi at tage udgangspunkt i helt lavpraktiske bekymringer, som folk indenfor sygdomsområderne har givet udtryk for i workshops – gerne med et lidt high pitch, for at få lidt lune ind i sygdomsretorikken. For hvert sygdomområde på sitet, er en ny illustration og et nyt simpelt spørgsmål til det at leve med sygdommen blevet konceptbærende for kommunikationen. Det er blevet til et lille kartotek af illustrationener med syge og – for håbentlig – lune grønne figurer.

Kerneopgaven web og UX

Dermed blev opgaven at skabe en let genkendelig visuel profil, der tydeligt var Region Sjælland og samtidig var sin egen. Herudover også at UX strukturere og projektlede en omlægning af websitets over 1000 sider + 7 sprogversioneringer, lave målrettet informationsmateriale til diverse målgrupper, argumentere for og opstarte social media profil med flere.

Sitets besøgstal er 10-doblet

Efter indsatserne og projektfolkets fortsatte seje og konstante indsatser er sitets besøgstal idag  steget til langt over tidobbelt af før 2014. Det forlyder at filmene er en stor hjælp i formidlingsarbejdet til borgerne, så det er lykkedes at få alt det gode materiale ud til borgerne – og jeg har fortsat den glæde at lave grønne mænd og kvinder med diverse udfordringer, nu i min ansættelse hos Kathart Interactive.

Projekt: Helbredsprofilen
Rolle: Budskab, illustration, UX, social media, tryk og animation etc.
Samarbejde: Udarbejdet i fast ansættelse ved Region Sjælland
Dato: Start 2014-2016

Se website: https://helbredsprofilen.dk

Film om livet
med længerevarende sygdom

Budskaber og illustration til markedsføring

TV spot

Selve online produktet

Diverse ikoner i produkt og promotion

Se flere cases

Cecilie Sadolin

Cover, poster, flyer, sticker

E-regnskab

Software interface og web

Tung dame i gadelys

Lidt personlig leg

Restaurant Mantzius

Illustration og identitet
For træt til at spise

Region Sjælland

TV spot, illustrationer og nyt look

Energi & Vand

Illustration og sub-identiteter

Elda Interactive

Fullscreen website med paralax effekt

Danjal - Time

Albumdesign til 'Time'
HOFOR-hustandsomdeling

HOFOR

illustration til husstandsomdeling

Alth vine

Website og identitet

Dansk Psykiatrisk Selskab

Website og identitet
MorfarOgDatter

Morfar og lillepigen

En lille illustration om en mor

Danjal - The Bubble

Albumdesign til 'The Bubble'

Tivoli i Helsinki

Interaktivt outdoor map
LimaLima

Lima Lima

Cover layout og foto
LuxTiger

Tiger Music

Remake af Lux cover

Afenginn - LUX

CD og vinyl cover
GadefestFeature

Vanløse Gadelaug

Plakat m. illustration